Minder ‘rolmodel’, meer jij! (interviews)

TV, kranten, online nieuwsrubrieken, social media, chatplatforms enz. De wereld lijkt kleiner maar de weg van je hoofd naar je hart (liefst omgekeerd?) soms langer… In de jungle van informatie -nuttig, niet nuttig- het maakt niet echt uit, we absorberen ons gek. In een maatschappij waarin het nobel is (vooral) als je presteert, jáágt, wint.

Voor volgende generaties is het belangrijk dat zij goede voorbeelden hebben, maar we hoeven niet te overdrijven. We hoeven jonge mensen niet onder druk te zetten of af te schrikken (demotiveren) met rolmodellen, terwijl zij zichzelf nog erg aan het ontdekken zijn… We hoeven sowieso állemaal, ongeacht leeftijd, natuurlijk niet constant ‘in de vergelijking met de ander’ te leven, waarbij onze innerlijke stem vervaagt (of we horen hem helemaal niet meer).

In 2017 deed ik overigens een onderzoek onder ongeveer 30 jongeren in de leeftijd van ongeveer 12 tot 18 jaar van uiteenlopende achtergronden. Naar hun ervaringen, wensen en behoeften in een van de Haagse stadsdelen. Een van de dingen die ook aan bod kwamen was wat zij vonden van ‘rolmodellen’. Hier kwam uit dat jongeren het op zich prima vinden om voorbeelden te krijgen, maar dat hier ook weer niet té veel nadruk op moest worden gelegd. Zij gaven aan dat zij zich ook graag wilden ontwikkelen op hun eigen manier en vanuit hun eigen hart. Ik sprak ook met specialisten en begeleiders uit het onderwijs en die gaven aan dat je ook goed moest kijken welk voorbeeld je precies geeft aan welke groep jongeren. Als een jongere een rolmodel krijgt voorgeschoteld, waarmee deze vanuit zijn/haar eigen situatie geen aanknopingspunten (‘dingen met elkaar gemeen hebben’) heeft, heeft het eigenlijk niet zoveel zin. Dat voorbeeld spreekt dan niet aan, of het is in hun ogen ‘niet haalbaar’.

Voor een interviewreeks ben ik dit jaar van april tot en met november 2018 naar personen of initiatieven in de regio Den Haag die iets doen om mensen vanuit hun hart (passie, missie, talent) te laten leven. Dat zij iets doen wat hen vervult van liefde en plezier! Dit kan voor verschillende doelgroepen zijn, bijv. jongeren, kinderen, ondernemers, ouderen, 50plussers enz. En het kan op verschillende manieren zijn dat je mensen op jouw manier (bewustwordingscampagne, workshop, inspiratiesessie, life coaching, netwerkbijeenkomst, vrijwilligerswerk, vereniging etc.) met hun ‘natuurlijke zelf’ verbindt. Je hebt jezelf echter niet uitgeroepen tot goeroe, visionair, rolmodel, inspirator enz. Je doet gewoon wat je doet. Je doet het omdat je simpelweg voelt dat het nodig of belangrijk is.

De interviews worden geplaatst op DenHaagDirect.nl (meer dan 90.000 unieke bezoekers) en vanaf diverse social media  wordt hiernaar doorgelinkt. Het doel van het doen en plaatsen van de interviews? Dat nog méér mensen de moed, energie, inspiratie krijgen om hun hart te volgen…