Schrijven concept en scenario voor bedrijfsfilm

Jouw film kan net dát hebben wat zich van anderen in hetzelfde vakgebied onderscheidt. Het hoeft niet iets groots of zeer opvallends te zijn, maar net dat éne. Simpelweg omdat je er van tevoren gedegen over hebt nagedacht. Het is daarbij fijn als jouw bedrijf of organisatie hier helemaal achter staat en enthousiast is om de film aan anderen (doelgroep) te laten zien.

Maak de investering de moeite waard
Het maken van een (uitleg-)animatie of ander soort bedrijfsfilm -misschien zelfs een hele reeks hiervan- kan best een investering zijn qua tijd en geld. Daarom is het belangrijk dat je als bedrijf of organisatie zorgt voor een goed concept en script, zodat de filmmaker (animator of anderszins) direct ‘beeld’ heeft en aan de slag kan.

Gedachten, ideeën en meningen kunnen allerlei kanten op gaan. Ga met een goede opzet gestructureerd aan de slag. Dat scheelt tijd én geld!

Hoe het werkt
Je kunt bij me terecht voor het maken van zo’n opzet en script (het een of het ander, of allebei). Het proces gaat doorgaans zo:

  1. we hebben een gesprek over wat de film inhoudt, hoe lang het is, de uitstraling enz. Het kan zijn dat je aanvullend documenten voor me hebt om te bekijken voor een goed begrip van de doelstelling.
  2. ik schrijf aan de hand van jouw informatie het concept achter de film en het script c.q. scenario*. Bij dit laatste gebruik ik tevens eenvoudige afbeeldingen ter illustratie en inspiratie voor de filmmaker, animator. Een soort ‘pre-storyboard’.
  3. we stemmen af of alles wat belangrijk is in het concept en script staan en zo ja, is mijn werk gedaan en kun je met het inmiddels kristalheldere concept en script verder met de filmmaker, animator die dan concreet met de beelden maken aan de slag kan.

Wat afstemmen betreft is het ook aanbevolen om het concept en script te toetsen binnen jouw bedrijf of organisatie. Dan wordt de film echt ‘van iedereen’.

*Bij zéér specialistische inhoud (bijv. juridisch, medisch, technisch) is het mogelijk dat jij als opdrachtgever het scenariovoorstel dat ik heb gemaakt uiteindelijk wat aanpast of aanvult. Bijvoorbeeld in het geval van specifieke vaktermen. Maar je hebt dan binnen jouw bedrijf of organisatie tijd bespaard, omdat ik inmiddels het voorwerk heb verricht.

Mijn toegevoegde waarde:

  • dat ik strategisch kan meedenken;
  • zaken helder, consistent en compact kan verwoorden (ik ben ook tekstschrijver);
  • dat ik veel ervaring heb als actrice en voice over (ik weet hoe een film gemaakt wordt);
  • dat ik, vanwege mijn ervaring op het gebied van beleid en management, een net iets breder denkkader kan scheppen dan puur gericht op ‘het doel’, waardoor het concept tevens een goed bespreekdocument is binnen jouw bedrijf of organisatie.

Heb je al een concept en/of script en wil je tóch dat een communicatieprofessional van buitenaf er feedback op geeft? Ook dan kun je contact met mij opnemen.

★ Start goed, bespaar geld, schiet in de roos! ★ 

Er zijn heel veel typen bedrijven en organisaties. Je kunt een meer abstracte of artistieke film maken. Een meer zakelijke of warme. Dat is erg afhankelijk van jouw doel en doelgroep. In ieder geval zal ik het voor jou weten te formuleren (structuur, samenhang, opbouw).

Voorbeelden van filmpjes waaraan ik zoals hiervoor omschreven meegewerkt voor opdrachtgever IZER (een van de grootste zorggroepen van huisartsen in Nederland):

Wat doet IZER?
Organisatie en Infrastructuur (O&I)

Samenwerken? Kan ik je als concept- en/of scenarioschrijver helpen met jouw film? Ik ben benieuwd!

Lees ook: Mooi filmpje, maar hoezo?!

Naar Communicatieadvies | PR | Tekst | Online | Vormgeving