Zijn of ‘ondernemer zijn’

Regelmatig kom ik andere ondernemers tegen die lekker veelzijdig bezig zijn. Toch hebben ze soms het gevoel te moeten ‘opboksen’ tegen de hokjesgeest van anderen. Enerzijds is het maatschappelijk gezien iets waaraan je een maal niet ontkomt, anderzijds kan het heel frustrerend zijn.

Altijd leren
Van de week was ik bijvoorbeeld aan het bijpraten met een dame die websites (incl. webshops) ontwikkelt en vormgeeft, maar daarnaast ook visual branding, fotografie en marktonderzoek doet. Kan dat? Ja, dat kan. Sommige mensen hebben die kennis ‘gewoon’ in huis en kunnen per discipline hoogontwikkelde professionals zijn. Meestal zijn het ook licht-perfectionistische mensen met een niet-aflatende drang om zichzelf levenslang te ontwikkelen. En dat doen ze ook. Op je vrije zondag (soms tot in de late uurtjes) achter de computer zitten om die ene programmeertaal tóch onder de knie te krijgen -of schaven, schaven en nog eens schaven aan een tekst totdat hij ‘glanst’ tot in de puntjes.

Het is leuk om anderen goed te kunnen helpen
Mijn collega-ondernemer en ik waren het er helemaal over eens. We doen puur waar we goed in zijn; daar kunnen we anderen mee helpen als ze dat willen. We volgen ons hart en hebben plezier in de dingen die we doen. We geloven erin dat het er niet om gaat om jezelf steeds maar te kwalificeren als ‘ondernemer’ (het is slechts een vorm waarin je arbeid, een zekere ‘activiteit’, giet), maar om vooral jezelf te zijn. Weet waar je voor staat, geloof in wat je goed kan, weet waar je je plezier uit haalt, en just do it. Houd het dicht bij jezelf en laat anderen in hun eigen waarde. Vergelijk jezelf niet constant met anderen totdat je niet meer verder denken kán. Van een uur lang alleen maar in de verte kijken op een bankje aan het strand kun je soms meer inspiratie krijgen dan 5 boeken over je vak lezen binnen twee weken. Durf ook eens je intuïtie te volgen en werk met mensen die op dezelfde golflengte zitten als jij. (misschien praten we dan pas écht over focus?)

Heb vooral plezier
Veelzijdigheid is geen vies woord. Ook niet in ondernemerschap. Sterker nog, ik vermoed dat het naar de toekomst toe steeds belangrijker wordt dat je méér dingen kan. Als je zo om je heen kijkt brokkelen veel van de ’traditionele’ bedrijven af. Daar komt iets anders voor in de plaats en wellicht is het dan toch handig als je niet op één paard hoeft te wedden. Los daarvan: variatie verbreedt je perspectief (en netwerk) en als je dat prettig vindt, laat je je toch niet in een hokje drukken door… ‘anderen’?

P.S.1 Lijkt het je leuk om eens te sparren met andere veelzijdige ondernemers? Neem even contact met me op.

P.S.2 Twijfel je nog? Denk dan eens aan Steve Jobs, Anna Enquist of ehh… Linda de Mol?

P.S.3 Je hóeft natuurlijk als ondernemer niet je diverse kwaliteiten met elkaar te combineren. Niks moet. Doe vooral waar jij je lekker bij voelt! Het is jóuw leven.